|
Grudziądzkiego Centrum Caritas.
5. Dyrektor GCC zatrudnia po uzgodnieniu z kierownikiem ŚDS pracowników Domu.
6. Domem kieruje kierownik a w czasie jego nieobecności wyznaczony przez niego pracownik.
7. Organizację wewnętrzną Domu określa schemat organizacyjny stanowiący załącznik do niniejszego regulaminu.
8. Szczegółowy zakres poszczególnych stanowisk pracy określa indywidualny zakres czynności i odpowiedzialności dla każdego pracownika ustalany przez kierownika Domu oraz regulaminy pracy i płac GCC.
9. Dom mieści się w budynku GCC przy ul. Marcinkowskiego 6-8.
II. POSTANOWIENIA SZCZEGÓŁOWE
§ 2
1. Dom działa od poniedziałku do piątku w godz. Od 8.00 - 16.00, w tym co najmniej przez 6 godzin dziennie prowadzi się zajęcia z uczestnikami. Pozostałe 2 godziny przeznacza się na czynności porządkowe, przygotowanie do zajęć, uzupełnienie niezbędnej dokumentacji.
2. Opieką Domu objęte są osoby na podstawie decyzji wydanej przez MOPR w Grudziądzu.
III. NADZÓR I KONTROLA
§ 3
1. Odpowiedzialność za nadzór i kontrolę ponoszą:
A/ Dyrektor GCC
B/ Kierownik Domu
w szczególności za:
- zabezpieczenie mienia,
- całokształt działalności Domu,
- przestrzeganie dyscypliny budżetowej.
IV. ZAKRES OBOWIĄZKÓW KIEROWNIKA ŚDS
§ 4
1.Kierownik ŚDS - kieruje i zarządza oraz ponosi odpowiedzialność za całokształt działalności zgodnie ze statutem Domu.
2. Do zadań kierownika należy w szczególności:
- dobór kadry i proponowanie zmiany zapisów regulaminu organizacyjnego,
- nadzoruje sprawy kontroli wewnętrznej BHP i p. poż.,
- ponosi odpowiedzialność za oszczędną i racjonalną gospodarkę,
- przestrzega dyscypliny budżetowej.
V.PION TERAPEUTYCZNY (ZESPÓŁ WSPIERAJĄCO-AKTYWIZUJĄCY)
§ 5
- Do zadań pionu terapeutycznego (zespół wspierająco - aktywizujący) należy:
a) wszechstronna diagnoza rozwoju psychoruchowego oraz zaburzeń zachowania,
b) jak najwcześniejsze, wieloprofilowe, nowoczesne usprawnienie rozwoju psychoruchowego oraz kompensacja zaburzonych czynności tak aby uczestnik mógł jak najpełniej i jak najbardziej samodzielnie funkcjonować w społeczeństwie zgodnie z jego możliwościami psychofizycznymi,
c) właściwe przygotowanie do ponownej adaptacji w środowisku oraz podjęcia dalszej nauki poprzez:
- systematyczne wdrażanie do obsługi w czynnościach dnia codziennego,
- kształtowanie nawyków higienicznych i kulturalnych,
- zadbanie o wygląd zewnętrzny,
- kształtowanie umiejętności współżycia i współdziałania w zespole,
- rozwijanie samodzielności i aktywności społecznej,
- rozwijanie zdolności artystycznych itp.
- prowadzenie kompleksowej i wszechstronnej rehabilitacji ruchowej wszystkich będących pod opieką Domu w zależności od wyposażenia i możliwości kadrowych ŚDS,
- trening umiejętności spędzania czasu wolnego,
- inne formy postępowania, w tym warsztaty aktywizujące do podjęcia zatrudnienia w warunkach pracy chronionej i na otwartym rynku pracy.
2. Wymienione wyżej zadania realizowane są poprzez:
- współpracę z innymi instytucjami o charakterze zdrowotnym, oświatowym i pomocy społecznej,
- pracę indywidualną i zespołową psychologa, terapeuty, instruktorów terapii zajęciowej, fizjoterapeuty, opiekuna, wolontariusza.
§ 6
1. Psycholog jest członkiem zespołu wspierająco - aktywizującego.
2. Psycholog: dokonuje diagnozy dotyczącej stanu psychicznego, emocjonalnego, zdrowia fizycznego oraz poziomu funkcjonowania umysłowego uczestników.
3. Do obowiązków psychologa należy w szczególności:
- wskazywanie możliwości poznawczych i rozwojowych podopiecznych oraz ich potrzeb,
- konsultowanie własnych diagnoz i spostrzeżeń ze specjalistami z zakresu psychiatrii, neurologii, rehabilitacji, pedagogiki i innych dziedzin w zależności od potrzeb podopiecznych,
- proponowanie form oddziaływań wychowawczych i terapeutycznych personalnemu terapeutycznemu w odniesieniu do poszczególnych uczestników,
- Stałe czuwanie nad respektowaniem potrzeb emocjonalnych, społecznych i poznawczych wszystkich uczestników przez personel opiekuńczy i terapeutyczny,
- Eksponowanie sposobów i form postępowania terapeutycznego w odniesieniu do indywidualnych potrzeb i możliwości uczestników,
- Prowadzenie psychoterapii.
§ 7
1. Zakres czynności terapeutów, instruktorów terapii zajęciowej obejmuje w szczególności:
2. Ścisłą współpracę z psychologiem i pozostałymi członkami zespołu wspierająco - aktywizującego w zakresie:
a) opracowywania planów pracy uwzględniających możliwości, zdolności i rozwój uczestników,
b) prowadzenie zajęć terapeutycznych indywidualnych i grupowych zgodnie z opracowanym programem, planem pracy,
c) prowadzenie dziennika - wpisywanie w dzienniku zajęć indywidualnych,
d) Prowadzenie obserwacji uczestników i wpisywanie ich w zeszyty - na bieżąco, jednak nie rzadziej jak 1 x w tygodniu,
e) posiadanie konspektów do poszczególnych tematów zajęć, treningów,
f) dbanie o bezpieczeństwo uczestników,
g) życzliwy i taktowny stosunek do uczestników,
h) wzorowe promowanie ŚDS w społeczności lokalnej i ponad lokalnej poprzez:
- organizowanie wszelkiego rodzaju imprez okolicznościowych
( wynikających z własnej inicjatywy),
- czynny udział w konkursach okolicznościowych o zasięgu ogólnopolskim, powiatowym, gminnym,
- wzorowy i czynny udział w imprezach i konkursach okolicznościowych organizowanych przez ŚDS,
i) dbanie o higienę osobistą uczestników,
j) karmienie uczestnika o ile stan zdrowia wymaga tej czynności,
k) pomoc uczestnikom przy załatwianiu potrzeb fizjologicznych o ile stan zdrowia uczestnika tego wymaga,
l) dbanie o czystość i estetyczny wygląd odcinka pracy ( pomieszczeń i inwentarza) przynajmniej 1 x w tygodniu generalne sprzątanie szafek.
§ 8
1. Pielęgniarka jest członkiem zespołu wspierająco - aktywizującego.
2. Do zadań pielęgniarki należy:
a) poznanie uczestników Domu pod kątem rodzaju schorzenia i stopnia zaburzeń osobowości,
b) organizowanie badań lekarskich uczestnikom Domu, prowadzenie dokumentacji medycznej,
c) opieka pielęgniarska, w tym organizowanie pracy w zakresie pomocy uczestnikom w czynnościach związanych z utrzymaniem higieny osobistej i innych,
d) sprawowanie nadzoru nad prawidłowym przechowywaniem leków, środków dezynfekcyjnych,
e) uczestniczenie w pracach zespołu wspierająco-aktywizującego, prowadzenie programu lekowego, higienicznego itp.
§ 9
1. Fizjoterapeuta - rehabilitant jest członkiem zespołu wspierająco-aktywizującego, odpowiada za rehabilitację ruchową uczestników.
2. Zakres czynności fizjoterapeuty obejmuje w szczególności:
- ścisłą współpraca z psychologiem, terapeutą, pracownikiem socjalnym w zakresie opracowywania planów pracy uwzględniających możliwości, zdolności oraz rozwój uczestników. Wykonywanie obowiązków fizjoterapeuty:
- doradztwo,
- ćwiczenia indywidualne wykonywane na zlecenie lekarza.
- prowadzenie zajęć z udziałem wszystkich uczestników zmierzających do poprawienia ogólnej sprawności,
- prowadzenie zajęć z zakresu choreoterapii 2 x w tygodniu,
- opracowywanie konspektów do zajęć z choreoterapii,
- prowadzenie obserwacji podopiecznych i wpisywanie ich w zeszyty na bieżąco nie rzadziej jak 1 x w tygodniu,
- codzienne wpisywanie zajęć w dzienniku,
- dbanie o bezpieczeństwo uczestników,
- życzliwy i taktowny stosunek do uczestników,
- wzorowe promowanie ŚDS w społeczności lokalnej poprzez:
- organizowanie wszelkiego rodzaju imprez okolicznościowych ( wynikających z własnej inicjatywy ),
- czynny udział w konkursach okolicznościowych o zasięgu ogólnopolskim, powiatowym, gminnym,
- dbanie o higienę osobistą podopiecznych,
- karmienie podopiecznych o ile stan zdrowia uczestnika wymaga tej czynności,
- pomoc podopiecznym przy załatwianiu potrzeb fizjologicznych o ile stan zdrowia uczestnika wymaga tej pomocy,
- dbanie o przyrządy będące na wyposażeniu gabinetu rehabilitacyjnego,
- dbanie o czystość i estetyczny wygląd odcinka pracy ( przynajmniej raz w tygodniu mycie piłek, klocków itp.).
§ 10
1. Pracownik socjalny jest członkiem zespołu wspierająco - aktywizującego.
2. W szczególności pracownik socjalny odpowiada za stały kontakt Środowiskowego Domu Samopomocy ze środowiskiem rodzinnym uczestników w zakresie:
- doradztwa, prowadzenia i gotowości niesienia pomocy podopiecznym, mieszkającym samotnie w sytuacjach pokonywania trudności dnia codziennego, jeżeli stan zdrowia podopiecznego tego wymaga,
- wzorowego promowania ŚDS w środowisku lokalnym i ponad lokalnym, poprzez:
- przeprowadzania wywiadów środowiskowych, obowiązujących w ŚDS,
- stałego kontaktu z przychodnią lekarską - ogólną, stomatologiczną, zdrowia psychicznego,
- współpracy z Miejskim Ośrodkiem Pomocy Rodzinie, występowanie z wnioskami w sprawach przyznania różnych form pomocy,
- życzliwego i taktownego stosunku do podopiecznych,
- udział w opracowywaniu planów pracy.
- Wzorowe promowanie ŚDS w społeczności lokalnej poprzez:
- organizowanie wszelkiego rodzaju imprez okolicznościowych ( wynikających z własnej inicjatywy ),
- czynny udział w konkursach okolicznościowych o zasięgu ogólnopolskim, powiatowym, gminnym.
§ 11
1. Pracownik terapii kulinarno -gospodarczej jest członkiem zespołu
wspierająco - aktywizującego.
2. Do zadań pracownika należy:
- dbanie o ład i porządek w pomieszczeniach ŚDS. i wokół budynku,
- sprawowanie nadzoru nad utrzymaniem czystości w pracowni kulinarnej,
- przygotowywanie posiłków z pomocą uczestników,
- zakup artykułów żywnościowych wspólnie z dyżurującymi uczestnikami,
- prowadzenie obowiązującej dokumentacji,
- przechowywanie artykułów żywnościowych zgodnie z obowiązującymi przepisami sanitarno-epidemiologicznymi,
- prowadzenie zajęć z zakresu gospodarstwa domowego,
- prowadzenie dziennika - wpisywanie w dzienniku zajęć indywidualnych,
i) Prowadzenie obserwacji uczestników i wpisywanie ich w zeszyty - na
bieżąco, jednak nie rzadziej jak 1 x w tygodniu,
- posiadanie konspektów do poszczególnych tematów zajęć, treningów,
- wzorowe promowanie ŚDS w społeczności lokalnej poprzez:
- organizowanie wszelkiego rodzaju imprez okolicznościowych ( wynikających z własnej inicjatywy ),
- czynny udział w konkursach okolicznościowych o zasięgu ogólnopolskim, powiatowym, gminnym,
k) i inne na zlecenie kierownika.
§ 12
- Wolontariusz jest członkiem zespołu wspierająco - aktywizującego pod warunkiem posiadania uprawnień wymaganych na danym stanowisku. W pozostałych przypadkach może pełnić rolę opiekuna uczestników i wykonywać swoje zadania pod bezpośrednim zwierzchnictwem wyznaczonego pracownika.
- W szczególności opiekun odpowiada za:
- zapewnienie bezpieczeństwa osobom podczas przebywania w salach pobytu dziennego, na terenie jadalni, w czasie spacerów, w czasie przebywania z nimi,
- dbanie o higienę osobistą uczestników,
- karmienie uczestnika, o ile stan jego zdrowia wymaga tej czynności,
- pomoc uczestnikom przy załatwianiu potrzeb fizjologicznych o ile stan zdrowia uczestnika tego wymaga,
- czynny udział w konkursach, zabawach okolicznościowych.
§ 13
- Zespół wspierająco - aktywizujący zbiera się w zależności od potrzeb, jednak co najmniej raz na miesiąc, celem omówienia realizacji planów postępowania wspierająco - aktywizującego.
- Kierownik domu lub osoba przez niego upoważniona organizuje co najmniej raz na kwartał zajęcia i szkolenie dla pracowników w zakresie tematycznym wynikających ze zgłoszonych potrzeb.
- Po uzgodnieniu z uczestnikami lub ich opiekunami dopuszcza się możliwość zamknięcia domu prowadzącego dzienną działalność w czasie ferii lub wakacji na okres nie dłuższy niż 15 dni roboczych, po uprzednim poinformowaniu jednostki prowadzącej lub jednostki zlecającej i wydziału polityki społecznej odpowiedniego urzędu wojewódzkiego
- Działania domu mogą być wspierane przez opiekunów uczestników, wolontariuszy, o których mowa w ustawie z dnia 24 kwietnia 2003r. o działalności pożytku publicznego i wolontariacie(Dz. U. Nr. 96, poz. 873 z późn. Zm.).
- Rodzaj i zakres zajęć dla każdego uczestnika ustala się w indywidualnym planie wspierania, aktywizacji, rehabilitacji i integracji społecznej, zwany dalej planem postępowania wspierająco - aktywizującego, przygotowanym przez zespół wspierająco - aktywizujący.
- W Domu może działać Rada Domu jako organ, opiniodawczo - doradczy, która w ramach dialogu społecznego winna wspierać kierownika domu w zarządzaniu tą jednostką organizacyjną. Członkami Rady mogą być zwłaszcza: uczestnicy zajęć w domu, ich reprezentanci, przedstawiciele organizacji pozarządowych,
§ 14
1.Pracownicy w celu zapewnienia integracji społecznej uczestników współpracują z:
a) rodzinami, opiekunami uczestników i innymi osobami bliskimi,
b) Powiatowym Urzędem Pracy,
c) ośrodkami kultury i organizacjami kulturalno - rozrywkowymi,
d) placówkami oświatowymi, innymi jednostkami świadczącymi usługi dla osób niepełnosprawnych, w tym: warsztatami terapii zajęciowej, zakładami aktywizacji zawodowej; centrami i klubami integracji społecznej,
e) innymi osobami lub podmiotami działającymi na rzecz integracji społecznej uczestników.
VI. PION ADMINISTRACYJNO - BIUROWY
§ 15
1. Pion administracyjno - biurowy obejmuje:
- głównego księgowego,
- pracownika administracyjno - biurowego.
2. Główny księgowy podlega bezpośrednio Dyrektorowi GCC
b) do zadań głównego księgowego należy w szczególności:
- prowadzenie spraw wchodzących w zakres finansowania działalności,
- prowadzenie rachunków bankowych,
- odpowiada za rozliczenia: podatków oraz ubezpieczeń społecznych,
- dokonywanie prawidłowej klasyfikacji budżetowej,
- przedkładanie terminowo sprawozdania i rozliczenia dotacji,
- opracowywanie projektów planów finansowych Domu,
- przestrzeganie dyscypliny budżetowej.
3. Zakres czynności pracownika administracyjno - biurowego obejmuje w szczególności:
a) prowadzenie sekretariatu, ewidencjonowanie pism przychodzących i wychodzących z ŚDS,
b) obsługę komputera,
c) obsługę kserokopiarki,
d) dokonywanie zakupów,
e) i inne na zlecenie kierownika.
- POSTANOWIENIA KOŃCOWE
§ 16
Szczegółowe zasady funkcjonowania opracowuje kierownik ŚDS. |
|