REGULAMIN ORGANIZACYJNY
ŚRODOWISKOWEGO DOMU SAMOPOMOCY GCC
W GRUDZIĄDZU

Projekt

I. POSTANOWIENIA OGÓLNE

 

§ 1

1. Regulamin organizacyjny zwany dalej "regulaminem" określa porządek wewnętrzny w Środowiskowym Domu Samopomocy zwany dalej "Domem", a także obowiązki jego pracowników.
2. Przy przyjęciu do pracy każdy pracownik winien być zapoznany z niniejszym regulaminem.
3. Postanowienia regulaminu dotyczą uczestników oraz wszystkich pracowników Domu bez względu na rodzaj wykonywanej pracy i zajmowane stanowisko służbowe.

4. Kierownika Środowiskowego Domu Samopomocy powołuje Dyrektor










 
 

Grudziądzkiego Centrum Caritas.
5. Dyrektor GCC zatrudnia po uzgodnieniu z kierownikiem ŚDS pracowników Domu.
6. Domem kieruje kierownik a w czasie jego nieobecności wyznaczony przez niego pracownik.
7. Organizację wewnętrzną Domu określa schemat organizacyjny stanowiący załącznik do niniejszego regulaminu.
8. Szczegółowy zakres poszczególnych stanowisk pracy określa indywidualny zakres czynności i odpowiedzialności dla każdego pracownika ustalany przez kierownika Domu oraz regulaminy pracy i płac GCC.
9. Dom mieści się w budynku GCC przy ul. Marcinkowskiego 6-8.

 

II. POSTANOWIENIA SZCZEGÓŁOWE

 
§ 2

1. Dom działa od poniedziałku do piątku w godz. Od 8.00 - 16.00, w tym co najmniej przez 6 godzin dziennie prowadzi się zajęcia z uczestnikami. Pozostałe 2 godziny przeznacza się na czynności porządkowe, przygotowanie do zajęć, uzupełnienie niezbędnej dokumentacji.
2. Opieką Domu objęte są osoby na podstawie decyzji wydanej przez MOPR w Grudziądzu.

 

 

 

III. NADZÓR I KONTROLA

 

§ 3

1. Odpowiedzialność za nadzór i kontrolę ponoszą:
A/ Dyrektor GCC
B/ Kierownik Domu
w szczególności za:

  1. zabezpieczenie mienia,
  2. całokształt działalności Domu,
  3. przestrzeganie dyscypliny budżetowej.

 

IV. ZAKRES OBOWIĄZKÓW KIEROWNIKA ŚDS

§ 4

1.Kierownik ŚDS - kieruje i zarządza oraz ponosi odpowiedzialność za całokształt działalności zgodnie ze statutem Domu.
2. Do zadań kierownika należy w szczególności:

  1. dobór kadry i proponowanie zmiany zapisów regulaminu organizacyjnego,
  2. nadzoruje sprawy kontroli wewnętrznej BHP i p. poż.,
  3. ponosi odpowiedzialność za oszczędną i racjonalną gospodarkę,
  4. przestrzega dyscypliny budżetowej.

 

V.PION TERAPEUTYCZNY (ZESPÓŁ WSPIERAJĄCO-AKTYWIZUJĄCY)

§ 5

  1. Do zadań pionu terapeutycznego (zespół wspierająco - aktywizujący) należy:

 

a) wszechstronna diagnoza rozwoju psychoruchowego oraz zaburzeń zachowania,
b) jak najwcześniejsze, wieloprofilowe, nowoczesne usprawnienie rozwoju psychoruchowego oraz kompensacja zaburzonych czynności tak aby uczestnik mógł jak najpełniej i jak najbardziej samodzielnie funkcjonować w społeczeństwie zgodnie z jego możliwościami psychofizycznymi,
c) właściwe przygotowanie do ponownej adaptacji w środowisku oraz podjęcia dalszej nauki poprzez:

  1. systematyczne wdrażanie do obsługi w czynnościach dnia codziennego,
  2. kształtowanie nawyków higienicznych i kulturalnych,
  3. zadbanie o wygląd zewnętrzny,
  4. kształtowanie umiejętności współżycia i współdziałania w zespole,
  5. rozwijanie samodzielności i aktywności społecznej,
  6. rozwijanie zdolności artystycznych itp.
  7. prowadzenie kompleksowej i wszechstronnej rehabilitacji ruchowej wszystkich będących pod opieką Domu w zależności od wyposażenia i możliwości kadrowych ŚDS,
  8. trening umiejętności spędzania czasu wolnego,
  9. inne formy postępowania, w tym warsztaty aktywizujące do podjęcia zatrudnienia w warunkach pracy chronionej i na otwartym rynku pracy.

2. Wymienione wyżej zadania realizowane są poprzez:

  1. współpracę z innymi instytucjami o charakterze zdrowotnym, oświatowym i pomocy społecznej,
  2. pracę indywidualną i zespołową psychologa, terapeuty, instruktorów terapii zajęciowej, fizjoterapeuty, opiekuna, wolontariusza.

§ 6

1. Psycholog jest członkiem zespołu wspierająco - aktywizującego.
2. Psycholog: dokonuje diagnozy dotyczącej stanu psychicznego, emocjonalnego, zdrowia fizycznego oraz poziomu funkcjonowania umysłowego uczestników.

3. Do obowiązków psychologa należy w szczególności:

  1. wskazywanie możliwości poznawczych i rozwojowych podopiecznych oraz ich potrzeb,
  2. konsultowanie własnych diagnoz i spostrzeżeń ze specjalistami z zakresu psychiatrii, neurologii, rehabilitacji, pedagogiki i innych dziedzin w zależności od potrzeb podopiecznych,
  3. proponowanie form oddziaływań wychowawczych i terapeutycznych personalnemu terapeutycznemu w odniesieniu do poszczególnych uczestników,
  4. Stałe czuwanie nad respektowaniem potrzeb emocjonalnych, społecznych i poznawczych wszystkich uczestników przez personel opiekuńczy i terapeutyczny,
  5. Eksponowanie sposobów i form postępowania terapeutycznego w odniesieniu do indywidualnych potrzeb i możliwości uczestników,
  6. Prowadzenie psychoterapii.

 

§ 7

1. Zakres czynności terapeutów, instruktorów terapii zajęciowej obejmuje w szczególności:
2. Ścisłą współpracę z psychologiem i pozostałymi członkami zespołu wspierająco - aktywizującego w zakresie:
a) opracowywania planów pracy uwzględniających możliwości, zdolności i rozwój uczestników,
b) prowadzenie zajęć terapeutycznych indywidualnych i grupowych zgodnie z opracowanym programem, planem pracy,
c) prowadzenie dziennika - wpisywanie w dzienniku zajęć indywidualnych,
d) Prowadzenie obserwacji uczestników i wpisywanie ich w zeszyty - na bieżąco, jednak nie rzadziej jak 1 x w tygodniu,
e) posiadanie konspektów do poszczególnych tematów zajęć, treningów,
f) dbanie o bezpieczeństwo uczestników,
g) życzliwy i taktowny stosunek do uczestników,
h) wzorowe promowanie ŚDS w społeczności lokalnej i ponad lokalnej poprzez:
- organizowanie wszelkiego rodzaju imprez okolicznościowych
( wynikających z własnej inicjatywy),
- czynny udział w konkursach okolicznościowych o zasięgu ogólnopolskim, powiatowym, gminnym,
- wzorowy i czynny udział w imprezach i konkursach okolicznościowych organizowanych przez ŚDS,
i) dbanie o higienę osobistą uczestników,
j) karmienie uczestnika o ile stan zdrowia wymaga tej czynności,
k) pomoc uczestnikom przy załatwianiu potrzeb fizjologicznych o ile stan zdrowia uczestnika tego wymaga,
l) dbanie o czystość i estetyczny wygląd odcinka pracy ( pomieszczeń i inwentarza) przynajmniej 1 x w tygodniu generalne sprzątanie szafek.

§ 8

1. Pielęgniarka jest członkiem zespołu wspierająco - aktywizującego.
2. Do zadań pielęgniarki należy:
a) poznanie uczestników Domu pod kątem rodzaju schorzenia i stopnia zaburzeń osobowości,
b) organizowanie badań lekarskich uczestnikom Domu, prowadzenie dokumentacji medycznej,
c) opieka pielęgniarska, w tym organizowanie pracy w zakresie pomocy uczestnikom w czynnościach związanych z utrzymaniem higieny osobistej i innych,
d) sprawowanie nadzoru nad prawidłowym przechowywaniem leków, środków dezynfekcyjnych,
e) uczestniczenie w pracach zespołu wspierająco-aktywizującego, prowadzenie programu lekowego, higienicznego itp.

§ 9

1. Fizjoterapeuta - rehabilitant jest członkiem zespołu wspierająco-aktywizującego, odpowiada za rehabilitację ruchową uczestników.

2. Zakres czynności fizjoterapeuty obejmuje w szczególności:

  1. ścisłą współpraca z psychologiem, terapeutą, pracownikiem socjalnym w zakresie opracowywania planów pracy uwzględniających możliwości, zdolności oraz rozwój uczestników. Wykonywanie obowiązków fizjoterapeuty:
    1. doradztwo,
    2. ćwiczenia indywidualne wykonywane na zlecenie lekarza.
  2. prowadzenie zajęć z udziałem wszystkich uczestników zmierzających do poprawienia ogólnej sprawności,
  3. prowadzenie zajęć z zakresu choreoterapii 2 x w tygodniu,
  4. opracowywanie konspektów do zajęć z choreoterapii,
  5. prowadzenie obserwacji podopiecznych i wpisywanie ich w zeszyty na bieżąco nie rzadziej jak 1 x w tygodniu,
  6. codzienne wpisywanie zajęć w dzienniku,
  7. dbanie o bezpieczeństwo uczestników,
  8. życzliwy i taktowny stosunek do uczestników,
  9. wzorowe promowanie ŚDS w społeczności lokalnej poprzez:
    1. organizowanie wszelkiego rodzaju imprez okolicznościowych ( wynikających z własnej inicjatywy ),
    2. czynny udział w konkursach okolicznościowych o zasięgu ogólnopolskim, powiatowym, gminnym,
  10. dbanie o higienę osobistą podopiecznych,
  11. karmienie podopiecznych o ile stan zdrowia uczestnika wymaga tej czynności,
  12. pomoc podopiecznym przy załatwianiu potrzeb fizjologicznych o ile stan zdrowia uczestnika wymaga tej pomocy,
  13. dbanie o przyrządy będące na wyposażeniu gabinetu rehabilitacyjnego,
  14. dbanie o czystość i estetyczny wygląd odcinka pracy ( przynajmniej raz             w tygodniu mycie piłek, klocków itp.).

 

§ 10

1. Pracownik socjalny jest członkiem zespołu wspierająco - aktywizującego.
2. W szczególności pracownik socjalny odpowiada za stały kontakt Środowiskowego Domu Samopomocy ze środowiskiem rodzinnym uczestników w zakresie:
- doradztwa, prowadzenia i gotowości niesienia pomocy podopiecznym, mieszkającym samotnie w sytuacjach pokonywania trudności dnia codziennego, jeżeli stan zdrowia podopiecznego tego wymaga,
- wzorowego promowania ŚDS w środowisku lokalnym i ponad lokalnym, poprzez:  

  1. przeprowadzania wywiadów środowiskowych, obowiązujących w ŚDS,
  2. stałego kontaktu z przychodnią lekarską - ogólną, stomatologiczną, zdrowia psychicznego,
  3. współpracy z Miejskim Ośrodkiem Pomocy Rodzinie, występowanie z wnioskami w sprawach przyznania różnych form pomocy,
  4. życzliwego i taktownego stosunku do podopiecznych,
  5. udział w opracowywaniu planów pracy.
  6. Wzorowe promowanie ŚDS w społeczności lokalnej poprzez:
    1. organizowanie wszelkiego rodzaju imprez okolicznościowych ( wynikających z własnej inicjatywy ),
    2. czynny udział w konkursach okolicznościowych o zasięgu ogólnopolskim, powiatowym, gminnym.

§ 11

1. Pracownik terapii kulinarno -gospodarczej jest członkiem zespołu
wspierająco - aktywizującego.
2. Do zadań pracownika należy:

  1. dbanie o ład i porządek w pomieszczeniach ŚDS. i wokół budynku,
  2. sprawowanie nadzoru nad utrzymaniem czystości w pracowni kulinarnej,
  3. przygotowywanie posiłków z pomocą uczestników,
  4. zakup artykułów żywnościowych wspólnie z dyżurującymi uczestnikami,
  5. prowadzenie obowiązującej dokumentacji,
  6. przechowywanie artykułów żywnościowych zgodnie z obowiązującymi przepisami sanitarno-epidemiologicznymi,
  7. prowadzenie zajęć z zakresu gospodarstwa domowego,
  8. prowadzenie dziennika - wpisywanie w dzienniku zajęć indywidualnych,

          i) Prowadzenie obserwacji uczestników i wpisywanie ich w zeszyty - na    
bieżąco, jednak nie rzadziej jak 1 x w tygodniu,

  1. posiadanie konspektów do poszczególnych tematów zajęć, treningów,
  2. wzorowe promowanie ŚDS w społeczności lokalnej poprzez:
    1. organizowanie wszelkiego rodzaju imprez okolicznościowych ( wynikających z własnej inicjatywy ),
    2. czynny udział w konkursach okolicznościowych o zasięgu ogólnopolskim, powiatowym, gminnym,

k) i inne na zlecenie kierownika.

§ 12

  1. Wolontariusz jest członkiem zespołu wspierająco - aktywizującego pod warunkiem posiadania uprawnień wymaganych na danym stanowisku. W pozostałych przypadkach może pełnić rolę opiekuna uczestników i wykonywać swoje zadania pod bezpośrednim zwierzchnictwem wyznaczonego pracownika.
  2. W szczególności opiekun odpowiada za:

- zapewnienie bezpieczeństwa osobom podczas przebywania w salach pobytu dziennego, na terenie jadalni, w czasie spacerów, w czasie przebywania z nimi,
- dbanie o higienę osobistą uczestników,
- karmienie uczestnika, o ile stan jego zdrowia wymaga tej czynności,
- pomoc uczestnikom przy załatwianiu potrzeb fizjologicznych o ile stan zdrowia uczestnika tego wymaga,
- czynny udział w konkursach, zabawach okolicznościowych.

 

 

§ 13

    1. Zespół wspierająco - aktywizujący zbiera się w zależności od potrzeb, jednak co najmniej raz na miesiąc, celem omówienia realizacji planów postępowania wspierająco - aktywizującego.
    2. Kierownik domu lub osoba przez niego upoważniona organizuje co najmniej raz na kwartał zajęcia i szkolenie dla pracowników w zakresie tematycznym wynikających ze zgłoszonych potrzeb.
    3. Po uzgodnieniu z uczestnikami lub ich opiekunami dopuszcza się możliwość zamknięcia domu prowadzącego dzienną działalność w czasie ferii lub wakacji na okres nie dłuższy niż 15 dni roboczych, po uprzednim poinformowaniu jednostki prowadzącej lub jednostki zlecającej i wydziału polityki społecznej odpowiedniego urzędu wojewódzkiego
    4. Działania domu mogą być wspierane przez opiekunów uczestników, wolontariuszy, o których mowa w ustawie z dnia 24 kwietnia 2003r. o działalności pożytku publicznego i wolontariacie(Dz. U. Nr. 96, poz. 873 z późn. Zm.).
    5. Rodzaj i zakres zajęć dla każdego uczestnika ustala się w indywidualnym planie wspierania, aktywizacji, rehabilitacji i integracji społecznej, zwany dalej planem postępowania wspierająco - aktywizującego, przygotowanym przez zespół wspierająco - aktywizujący.
    6. W Domu może działać Rada Domu jako organ, opiniodawczo - doradczy, która w ramach dialogu społecznego winna wspierać kierownika domu w zarządzaniu tą jednostką organizacyjną. Członkami Rady mogą być zwłaszcza: uczestnicy zajęć w domu, ich reprezentanci, przedstawiciele organizacji pozarządowych,

 

§ 14

1.Pracownicy w celu zapewnienia integracji społecznej uczestników współpracują z:
a) rodzinami, opiekunami uczestników i innymi osobami bliskimi,
b) Powiatowym Urzędem Pracy,
c) ośrodkami kultury i organizacjami kulturalno - rozrywkowymi,
d) placówkami oświatowymi, innymi jednostkami świadczącymi usługi dla osób niepełnosprawnych, w tym: warsztatami terapii zajęciowej, zakładami aktywizacji zawodowej; centrami i klubami integracji społecznej,
e) innymi osobami lub podmiotami działającymi na rzecz integracji społecznej uczestników.

VI. PION ADMINISTRACYJNO - BIUROWY

 

§ 15

1. Pion administracyjno - biurowy obejmuje:
- głównego księgowego,
- pracownika administracyjno - biurowego.

2. Główny księgowy podlega bezpośrednio Dyrektorowi GCC
b) do zadań głównego księgowego należy w szczególności:

  1. prowadzenie spraw wchodzących w zakres finansowania działalności,
  2. prowadzenie rachunków bankowych,
  3. odpowiada za rozliczenia: podatków oraz ubezpieczeń społecznych,
  4. dokonywanie prawidłowej klasyfikacji budżetowej,
  5. przedkładanie terminowo sprawozdania i rozliczenia dotacji,
  6. opracowywanie projektów planów finansowych Domu,

-   przestrzeganie dyscypliny budżetowej.

 

3. Zakres czynności pracownika administracyjno - biurowego obejmuje w szczególności:

a) prowadzenie sekretariatu, ewidencjonowanie pism przychodzących i wychodzących z ŚDS,
b) obsługę komputera,
c) obsługę kserokopiarki,
d) dokonywanie zakupów,
e) i inne na zlecenie kierownika.

  1. POSTANOWIENIA KOŃCOWE

 

§ 16

Szczegółowe zasady funkcjonowania opracowuje kierownik ŚDS.